Trainen op vermogen

Power meter

Power! Vermogen! Wattage! W/Kg Trainen op vermogen vind je nu terug op alle niveaus van de fietsliefhebbers. Ben je nu startende of doorwinterde sporter. De nieuwe mannier van trainen met de fiets en de vermogensmeter heeft zich inmiddels bewezen. Ook interesse om op basis van vermogen te trainen?

Waarom vermogen

Vermogen is de ideale maat voor hoe sterk je bent als fietser. Vermogen is een betere maat dan snelheid omdat snelheid afhankelijk is van zaken zoals wind en hellingsgraad. Wat dan met hartslag? Wel, er is een zeker verband tussen hartslag en vermogen, maar er zijn een aantal nadelen aan hartslag. Zo is de hartslag afhankelijk van omgevingfactoren zoals warmte, vochtigheid, stress voor de wedstrijd, enz… Maar het grootste nadeel van hartslag is dat het een tijdje duurt vooraleer uw hartslag zich aangepast heeft aan de intensiteit van de inspanning. Als je bvb een klim doet, dan zal je hartslag pas een tijdje nadat je de top bereikt hebt terug gaan dalen. Heb je een vermogensmeter, dan zal je merken dat je vermogen onmiddellijk bij het bereiken van de top zal dalen.

De echt geavanceerde trainingsmethodes gebruiken zowel hartslag als vermogen en het verband ertussen als indicator van conditie. Zo zal bvb gedurende een lange rit aan constant vermogen uw hartslag lichtjes stijgen naarmate de tijd vordert. Je zal na een tijd meer hartslagen nodig hebben om hetzelfde vermogen op te wekken. Bij een getraind atleet zal deze stijging minimaal zijn. Het verband tussen hartslag en vermogen is dus een mogelijke indicatie van hoe goed je aërobe uithouding is.

Opvolging

Het is een Mobiel Test Lab. Met een vermogensmeter kun je maandelijks testen, zonder telkens naar een testcenter te moeten gaan. Zodat je continu kunt zien welke gebieden je hebt verbeterd en waar je nog aan moet werken. Training is testen, testen is training. Het registreert elke seconde van je training. Een vermogensmeter biedt een prima logboek van elke rit. Bijna per seconde kun je zien wat je hebt gedaan en waar je moet aan werken.

trainen op vermogen Bike Run Lab
trainen op vermogen Bike Run Lab
7 redenen om nu een loopanalyse of fietsanalyse te laten uitvoeren

1. Uw prestatie verbeteren

Als u loopt of fietst, maakt u snelle bewegingen. Haast onzichtbaar voor het blote oog. Een videoanalyse laat toe uw prestatie beeld per beeld te bekijken. Om ze uiteindelijk te verbeteren.

2. Chronische klacht vermijden

De juiste afstelling is chronische klachten vermijden. Fietst u meer dan een uur? Dan maakt u maar liefst negentig omwentelingen per minuut. Een verkeerde afstelling leidt dan makkelijk tot chronische klachten. Ter hoogte van de knie, rug en nek.

3. De ideale fietsmaat

Nieuwe fiets gekocht? De stuurpen en de positie van het zadel kunt u zelf aanpassen. Helaas zijn grotere aanpassingen achteraf níét meer mogelijk. Laat daarom uw fietsmeting van tevoren uitvoeren.

4. De juiste fietspositie

Rug- of nekklachten bij het fietsen? Dan hebt u vast een foutieve fietspositie te pakken. Of een verkeerde fietsmaat. Laat de oorzaken van uw klachten meteen opsporen. Door een opmeting en een fietsvideoanalyse. Zo fietst u opnieuw zonder pijn.

5. Wég knieklachten

Knieklachten bij het fietsen? Mogelijke oorzaken kunnen fout afgestelde schoenplaatjes zijn. Of een verkeerde positie op de fiets. Met een videoanalyse spoort u beide klachten meteen op.

6. Vaarwel, slapende handen

Tja, een minder goede houding op uw fiets. En voor u het weet, hebt u er last van. Wuif uw slapende handen voortaan vaarwel. En schakel ons in voor een preventieve opmeting of videoanalyse.

7. Lopen zonder ruglast

Hebt u ruglast bij het lopen? De boosdoener kan een foutieve voetplaatsing of afrolbeweging zijn. Of een kort of lang been. Nog kanshebbers: verkeerde schoenen of een verkeerde loopstijl. U spoort best de oorzaak zo snel mogelijk op. Een videoanalyse is hiervoor de beste methode.

Start to run /start to bike / start to move... Laat u eerst testen!
1. Proficiat! U wilt sporten.

Eindelijk hebt u uzelf over de streep getrokken: u wilt sporten. En vooral: u wilt dat volhouden. Maar wat zien we in de praktijk? Vele beginnende lopers of fietsers haken af. Vaak door blessureleed. Zonde.
Daarom, laat u eerst testen op het risico dat u loopt om een letsel op te lopen..

2. Laat u eerst testen

We controleren uw loop- en fietsstijl, testen uw gewrichten op stabiliteit, en uw spieren op lenigheid en kracht. Achteraf krijgt u een professioneel advies. En zetten we u aan het werk met:
- spierversterkende oefeningen
- stabilisatieoefeningen
- lenigheidstraining
- looptechnische oefeningen
- een combinatie van voorgaande oefeningen

3. Inspanningstest

Is een test op de fiets of loopband waarbij jou huidige conditie in kaart brengen. Tijdens deze test neemt de intensiteit trapsgewijs toe tot we de aerobe en anaerobe drempels bereiken. Je hartslag word continu gevolgd alsook De lactaatwaarde via een prikje in de oorlel of vingertop. Na de test wordende resultaten uitgebreid besproken en nuttige trainingtips gegeven.

En... 3 goede redenen om aan sportletselpreventie te doen
1. Minder kans op letsels

Het is simpel. Preventief opsporen = minder risico op letsels tijdens het sporten. Dit geldt voor lopen, fietsen, voetbal en basketbal.

2. Duidelijke diagnose

Met een preventietest spoort u te zwakke of verkorte spieren op. Of bewegingsbeperkingen en/of instabiliteit van gewrichten.

3. Oefenschema op maat

U krijgt een aangepast oefenschema. Zo werkt u zwakkere punten weg. En sport u letselvrij.

Wij geven voordrachten voor uw club of vereniging...
Wij geven de volgende voordrachten:

1. Fietspositiebepaling: hoe werkt het en voor wie?
2. Loopanalyse: hoe werkt het en voor wie?
3. Sportletselpreventie: hoe voorkomt u letsels en hoe presteert u beter?
4. Lactaattest: voor wie?
5. Trainen op vermogen: hoe ga je te werk?
6. Begeleiding: wat en hoe?